מי אני? מהם הכוחות שלי? מה חשוב לי בחיים? מה הקשר שלי לעם הזה? למדינה? לארץ?
דרך השאלות, ולאו דווקא דרך המענה עליהן, אנו מלווים את החניכים בתהליך של גילוי עצמי ובירור זהות מחד, וחיזוק הקשר והמעורבות בחברה מאידך.
אחד המאפיינים הבולטים במכינה הוא המגוון החברתי הרחב של החניכים, אשר מגיעים ממקומות ורקעים שונים. כאן הם נפגשים ולומדים להכיר ולקבל את השונה, לחיות ביחד כקבוצה אחת ולגבש מטרות משותפות עבורן ראוי להשקיע.
ההחלטה על הקמת מכינות נפרדות לבנים ולבנות נובעת ממשימתה הייחודית של המכינה: לחבר בין בני נוער שונים זה מזה. בכל קבוצה יש מגוון רחב מאד של צעירים מרקעים מאד שונים מבחינת רקע תרבותי, סוציו אקונומי, השכלתי. על כן העדפנו להתמקד במגדר נפרד בכל קבוצה. אנו מאמינים כי בעזרת כלים אלו אנחנו עוזרים להכין ולהוביל את החניכים לשירות צבאי משמעותי ולחיי אזרחות פעילים. החלום שמנחה אותנו לאורך הדרך הוא כי בזמן התהליך החינוכי ובסופו יהיו החניכים והחניכות גאים ובעלי דימוי עצמי גבוה, יראו עצמם באור חדש, ידעו כי הם מסוגלים לכל מטרה שיגדירו לעצמם, וישאפו לחיי עשייה ומעורבות בישראל.
הכרה עצמית, בירור יכולות וכישרונות, פיתוח מנהיגות, חיזוק ביטחון עצמי וחוסן נפשי, הגברת תחושת מסוגלות, מודעות עצמית, לקיחת אחריות על כל מישורי החיים, חיזוק יכולת הבחירה והניידות החברתית, עצמאות מחשבתית.
אישית, חברתית-ערכית, יהודית וציונית. חיזוק תחושת הקשר והשייכות תוך הרחבת אופקי מחשבה.
העמקת תחושת סולידריות ואכפתיות, ופיתוח מחויבות ויוזמה לעשייה חברתית.
הן מהבחינה הפיסית והן מהבחינה המנטאלית.
מפגש עם נוף ואדם, עבר והווה.
שיעורים, סדנאות והרצאות, אשר יתמקדו בהקניית מיומנויות, הרחבת אופקים ולמידה ערכית וחוויתית, תוך מפגש עם מגוון דמויות ונושאים כגון: יהדות, חברה ישראלית, אימון אישי, סביבה, כתיבה יוצרת, היסטוריה, פילוסופיה, הרצאות אורח ועוד. זאת, תוך ניסיון לסייע לחניכים לגבש את זהותם ופועלם.
אנו תורמים לקהילה בה אנו חיים: קיבוץ עין גדי וקיבוץ מצפה שלם, מרחב המועצות האזוריות, ערד וירושלים. לכל חניך מותאמת התנדבות: בעבודה עם ילדים, נוער, קשישים, צרכים מיוחדים, בפינת החי בקיבוץ, בשמורת הטבע נחל דוד ועוד. אנו יוזמים פרויקטים התנדבותיים מחוץ לקיבוץ.
במהלך השנה החניכים הולכים את הארץ לאורכה ולרוחבה, הם פוגשים בנופיה השונים של הארץ ובמגוון התרבויות שבה, ומפתחים את מיומנויות השטח שלהם כגון הישרדות וניווט. תכנית הטיולים כוללת סיורים בירושלים ובאזור ים המלח, טיולים נודדים של מספר ימים, סדרת הישרדות, ומסע חובק ישראל בן שלושה שבועות.
אימוני כושר ומסעות מתקיימים במקביל למפגשים עם דמויות משמעותיות בצבא ולעיסוק בסוגיות שונות מחיי השירות הצבאי. היבטים אלו יביאו הן להכנה נפשית ראויה והן להכנה פיסית לשירות הצבאי.
מפגש עם נוף ואדם, עבר והווה.
עבורנו החיים הקבוצתיים אינם כלי- אלא מטרה בפני עצמה. החניכים חיים כקבוצה המנהלת את סדר יומה ומקבלת החלטות על אופי החיים בקבוצה, מתנסים בלקיחת אחריות ויצירת חיי שותפות עם חבריהם. בנוסף, החניכים לומדים ליצור שפה פתוחה ואמיתית בתוך הקבוצה, המאפשרת להם להתמודד עם משברים.
שלוחות המכינה ממוקמות לחופי ים המלח, בין ההרים לים. יציאה אל המדבר ואל המרחבים ופעילות השטח בכלל, הינה חלק מרכזי בחיינו.
אוכלוסייה מגוונת: אנו בוחרים את חניכינו מתוך רצון לבנות קבוצה מגוונת, בה יש ייצוג למגזרים רבים בחברה. על כן, השלוחות מופרדות- שלוחת בנים, ושלוחת בנות, יחד עם קשרים הדדיים בינהן. מתוך כך, התוכנית החינוכית מגוונת מאוד, מושתתת על לימוד חוויתי ומותאמת לחניכי מלח הארץ.
משפחתיות: המכינה פועלת במודל משפחתי. אנו מעניקים עצמאות וקרקע לעשייה לחניכינו יחד עם תמיכה וליווי רגשי, המלווה בחום ואכפתיות.
פרק הזמן שבין כתה יב' לתקופת השירות הצבאי, הוא אחת התקופות בו מתקבלות החשובות שבהחלטותיהם של כל נערה ונער ובו מתעצבת זהותם האישית. לכן פוטנציאל הבנייה העצמית בו הוא עצום.
מאחורי התפיסה החינוכית של מכינת 'מלח הארץ' עומדת הנחת יסוד פשוטה: הכלים שאיתם יוצא מרבית הנוער ממערכת החינוך הם השכלתיים בלבד.
מערכת החינוך בישראל, על אף כוונותיה המוצהרות לחנך גם במובן הערכי, מיישמת מטרה זו בצורה חלקית ביותר ובוגרי בתי הספר התיכוניים במדינת ישראל מגיעים לשלב בו עליהם להגן ולתרום למדינת ישראל כשהם חסרי תשובות לשאלות הבסיסיות ביותר.
במכינה ישאלו הנערים את עצמם שאלות אלו ויחד ננסה לענות על התהיות שעל כל אדם ועל כל ישראלי לשאול את עצמו: מי אני? מה ארצה לעשות בעתיד? מה הקשר שלי לעם הזה? למדינה? לארץ?
על שאלות אלה קשה לענות באמצעות ספרי לימוד או בחינות בגרות. אנו מאמינים שהתשובות עליהן יתקבלו באמצעות כלים אחרים, חווייתיים ואמוציונאליים, על ידי דוגמא אישית, בהליכה בשבילי הארץ ובשיחות אל תוך הלילה ליד המדורה.
החלום שינחה את מכינת 'מלח הארץ' לאורך הדרך הוא ליווי החניכים בתהליך שבמהלכו ובסופו יהיו גאים בעצמם, יראו את עצמם באור חדש ויידעו כי הם מסוגלים לכל מטרה שיגדירו לעצמם.
מכינת 'מלח הארץ' תהווה מסגרת פיתוח אישית, המתמקדת בבניית אחריות דרך פעולה ובבירור הזהות האישית, תיצור מרחב מעורב של עבודה מעשית ועיונית, שתוביל לחזון של מעורבות ויוזמה ותדרוש מהחניכים לחקור ולדרוש את שאלות הזהות שלהם בכל מעגלי החיים: האישי, הקבוצתי, הלאומי והיהודי.